آخر الأخبار

قصة قصيرة رعب - فنجان قهوة في حضرة ابليس

قصة قصيرة رعب 
فنجان قهوة في حضرة ابليس 
موسوع‏‏ة جلال الألفي
 لـ محمد نور
…………………………
……………
" انا اسال سؤال ومش محتاج اجابه من احد لان انا اجاوب عليه , هو ايه الفرق بين القصة والحياة ؟ القصه فرقه عن الحياه ان احنا بنقفل في النهايات بيدينا ونهايه الحياه ما حدش بيعرف يقفلها عشان كل نهائيات العالم مكتوبه ومحسوبه من ساعه خلق الكون "
.
.
دخلت على " نوال " ومعها فنجان القهوه اتفضل يا حبيبي انا جبت لك القهوه بتاعتك بس بتقدمها لي مش زي كل يوم حسيت في حاجه مختلفه يعني مختلفه عن كل يوم يوميا بيكون في مشاكل بيننا اه معلش نسيت اعرفكم بنفسي 
انا دكتور نفساني اسمي " خالد محمود ابراهيم " عندي 36 سنه
العياده بتاعتي في نفس البيت واللي قاعده بره تبقي امراتي " نوال " 

خالد : ضربت الجرس لنوال

نوال : نعم

خالد : في كم مريض بره

نوال : يعني اربع

خالد : دخل اول مريض في الثاني في الثالث وفي الرابع وكده اخلص اليوم بتاعي عادي تاني يوم كان غريب جدا دخلت " نوال " وبتقول لي في مريض بره عايزك ومش راضي يقول اسمه غير قدامك دخليه تمام ماشي ما فيش مشاكل ولما دخل كان شكله غريب جدا لاابس تيشرت وفي برنوس وكان على وشه قناع
قال لي ازيك يا دكتور رديت عليه وقلت له بخير انت اخبارك ايه
مش مهم انا اخباري ايه المهم انا عايزك في ايه
انا اسمي " دالخ "

خالد : ههههههههه اسمك جميل بس ملوش معناا

دالخ : هتفرق في حاجه يعني . . انت كل اللي يفرق معك واللي انت عايز تعرفها تعرفها مني 

خالد : طب انا شغلي بسمع الحكاوي انت حكايتك ايه ؟

دالخ : حكايه غريبه شويه ويمكن ما تفهمهاش او يمكن تفهمها

خالد : طب انت بتشتغل ايه

دالخ : حاليا ولا قبل كده

خالد : قبل كده

دالخ : انا كنت شغال قابض ارواح

خالد : انت بتهزر

دالخ : لا يا دكتور انا مش باهزر انا باتكلم بجد وكمان هسبتلك

خالد : وانت مش ناوي تقلع القناع ده

دالخ : لا خليها في مره ثانيه انت تعرف يا دكتور مين سماني الاسم ده , المرايا لما بصيت على شكلي في اول مره قررت ان يكون اسمي ده  عارف يا دكتور " نص الكلام مش كفايه وكمان لو عرفت النهايه برده مش كفايه التفاصيل من بعد النهايه هتعرف ان دي الحكايه " انت عارف يا دكتور انا شفت نفسي بذبح قطه وكمان شربت من دمها عارف لما انا فوقت واستوعبت اللي انا باعمله ده ايه كان جثه مراتي جنبي على السرير وراسها مفصوله عن جسمها وبقى كان غرقان دم وكنت ماسك سكينه في يدي تعرف انا عملت ايه انا ما متزهزتش منى شعره قطعتها وحطيتها في اكياس ورميتها في صندوق الزباله شفت دم ابرد من كده 

خالد : بس لحد هنا وكفايه ونكمل بكره ان شاء الله

دالخ : تمام يا دكتور بس ياريت ما حدش يعرف

خالد : هو راح وانا قمت عشان اروح كانت على الساعه 3 بالليل ولما روحت البيت دخلت الحمام عشان اخد شاور والمرايا بتاعه الحمام كانت مكتومه من البخار وفجاه انا بمسح البخار شفت اللي اسمه " دالخ " ده الدنيا كلها ظلمت حوالي شفت نفسي ماسك قطه وبقطع راسها بالسكينه اللي كانت في يدي وكمان كنت بشرب من دمها بكل برود سمعت صوت من بعيد بيقولي دي بدايه الحكايه يا دكتور  وانا بفوق من النوم الصوت ده عمال يتردد في ودني بس لما فوقت كنت في الحمام وكان مكتوب على مرايه الحمام دي بدايه الحكايه بس ببص في الساعه لقيت الساعه سبعه ونصف الصبح رحت بفتح الباب العياده بتاعتي كان اول واحد في كشف " دالخ "

دالخ : ازيك يا دكتور

خالد : انا زي الزفت

دالخ : بس يا دكتور ما تكملش وعارف اللي حصل معك انا عرفت ازاي ما لكش فيه يا دكتور اللي حصل ده معك نصف الكلام وعلى فكره كده بردو مش كفايه طب ايه مش هتطلب لنا قهوه 

خالد : من عيني يا سيدي 

دالخ : المهم انا هاكمل لك الحكايه بتاعتي هو انا صح ما قلتلكش ان انا عندي بنت صغيره او كان عندي انت طبعا مستغرب انا باحكي كده ازاي بس ما تستغربش اللي في النهايه هتفهم كل حاجه عدى علي موت مراتي اسبوعين تقريبا بعديها في فتره كنت قاعد في البيت جاءت لي رغبه فجاه كده ان انا عايز اقتل احد عارف انا موت مين انا موت بنت عارف انا كل اللي عملته انا غمضت عيني شفت نفسي ماسك سكينه وداخل على اوضه بنت فتحت الاوضه مسكت بنت من شعرها واخدها على الحمام شفت ابشع كائن في حياتي بس كان بالنسبه لي انا الاب الروحي مش مهم تعرفي اسمه على فكره انك انت هتقابله طولو يعدي ال 4 متر نحيف جدا ولابس بالطو اسود كبير وبقو مشقوق بالطول وعلى فكره ما فهوش عينين وقال لي قطع راسها بكل سذاجه مشيت السكينه على رقبه البنت وقعت على الارض بتنفض وبتطلع اصوات غريبه صرخت صرخا خلتها اخترقت جسمي كله فجاه انا فقت وفي يدي السكين غرقانة دم وقمت وانا مش قادر وبتمشي ناحيه الحمام شفت جثه بنتي راسها مفصوله عن جسمها عارف انا عملت ايه شوحتها من المنور 

خالد : طب وبعدين

دالخ : انا عايز اسالك سؤال يا دكتور

خالد : تفضل

دالخ : هي مدام " نوال " مراتك فين كان في واحد غريب قاعد بياخذ اسامي الناس بره طبعا لما صحيت من النوم ما شفتش جثه مراتك جنبك عشان البوليس هيتصل بك ويقول لك انا لقيت جثه مراتك في صندوق الزباله ونتقابل بعدين يا دكتور 

خالد : فعلا اول ما اخرج التليفون رن الو سلام عليكم مين معي 

- سلام ورحمه وبركاته دكتور " خالد " معي

خالد : ايوه يا فندم خالد معك

- ممكن تجيلنا المشرحه 

خالد : ممكن يا فندم انا جاي في طريق واسمحوا لي ان انا مش هاقول اسمها بعد ربع ساعه في الطريق وصلت المشرحه دخلت تلاجه الميتين فتح اول درج كانت جثه مراتي على السرير وراسه مفصول عن جسمها وقاعده على السرير ثاني والدكتور بتاع المشرحه بيقول لي

- شد حيلك يا " خالد "

خالد : وبصيت عليك لسه هاقول له شد على الله كان " دالخ " الدنيا كلها فجاه ضلمت في وشي وقعت على الارض وعيني مش شايفه اي حاجه ولما انا فوقت كنت في البيت على سريري ببص في الساعه كانت الساعه 2 بالليل كنت سامع خبيط وصوت من الحمام قمت من على السرير فتحت باب اوضه النوم بنت واقفه بس كان هيئه طيف وكان مرفوع عن الارض يعني بتطير وكانت بتشاورلي على باب الحمام رحت ناحيه باب الحمام فتحته كان ابشع منظر شفته في حياتي بنتي راسها مفصوله عن جسمها وغرقانه الحمام دم وكان في شخص انا فاكر مواصفاته كان طولو يعدي ال 4 متر نحيف جدا ولابس بالطو اسود كبير وبقو مشقوق بالطول وما فهوش عينين وكان على وشو ابتسامه سخيفه وقعد يتكلم بصوت مخيف كان بيقول لي " اللي بيحصل ده النهايه وبردو مش كفايه " شفت الغيمه السوداء بتغطى المكان اغمى علي ولما فوقت للمره الثانيه كنت في المستشفى دخلت على ممرضه بتقول لي في زياره ليك يا دكتور هي خرجت وهو دخل لا لا مين " دالخ "

دالخ : اخبارك ايه يا دكتور يارب تكون تمام انت طبعا مستغرب ان انا جئت هنا بس انا مش عايزك تستغرب خالص حتى عشان تفهم تفاصيل النهايه ايه

خالد : يا عم انت عايز مني انا ايه كل حاجه وحشه حصلتلي كانت من وشك . سيبني في حالي بقى

دالخ : انا مش هاسيبك غير لما انت تعرف تفاصيل النهايه

خالد : وانا مش عايز اعرف اي حاجه

دالخ : ههههههههههه ده مش برضاك يا دكتور انا هاسيبك دلوقتي ولينا مقابله تانيه ومش لازم يكون في العياده انا هاجي لك في بيت حضرتك يلا سلام يا دكتور 

خالد : بعدها بساعتين انا خرجت من المستشفى ورحت على البيت عملت لي فنجان قهوه كنت قاعد في الصاله جبت ورقه وقلم وابتديت اكتب كل اللي بيحصل معي ابص في الساعه كانت الساعه 1:30 بالليل باب الشقه خبط ايوه مين ما حدش بيرد باب بيخبط كان هيتكسر رحت فتحت وما كانش في اي احد واقف اقفل الباب وبتلفت ورايا شفت خيال اسود طويل ونحيف جدا ما كانش بيتحرك ولا انا كنت بتحرك فجاه مشي في الطرقه وراح ناحيه باب الحمام وانا رايح لحد باب الحمام بقدم رجل وباخر لرجل والخوف ماشي في دمي كله انا حاليا قدام باب الحمام فتحت باب الحمام ودخلت ما كانش في اي حاجه جوه لسه بتلفت ورايا والباب اتخبط في وشي وزي كل حاجه النور قطع نور الشمعه ظهر في المرايه اللي في وشي وظهر اكتر واحد انا كرهتو في حياتي وتكتب على المرايا التفاصيل وبدون استثناء قلع القناع والمفاجاه الكبرى نسخه مني وشغال بيضحك بيضحك بيضحك بس شكله مخيف وعينيه الاتنين سوداء وشو كله غرقان دم وابتدا يتكلم

دالخ : هههههههه اللحظه اللي انت مستنيه يا دكتور لحظه التفاصيل خلينا من الاول كده كل اللي انت شوفته ده وهم في وهم انا رسمت لك الصوره صح وعيشتك في وهم كبير ان انت بتقتل وبتروح ترمي في الزباله وبتقطع كل ده انا اللي باعمله مش انت يا دكتور 

خالد : اشمعني انا وليه انت بتعمل معي انا كده وانت عايز ايه دلوقت مني 

دالخ : انا مش عايز منك اي حاجه انا هاقول لك التفاصيل واقول لك المرسال , مدام " نوال " مراتك كانت بتكرهك وبتخونك عملت لك سحر يا دكتور وانت شربته في القهوه اللي انت بتحبها بس هي مسكينه هي كانت ضحيه الاولى وبعد كده بنتك عشان كده انا جاي مرسال لخرتك  

خالد : قعد يتكلم بطريقه غريبه جدا ومخيفه ويقول لي انت كده فهمت التفاصيل وايد خرجت من المرايا فجاه ومسكت في دماغي وشغله تخبط في المرايا وتخبط وتخبط وتخبط الدنيا من حواليا بتظلم بالتدريج 

- يمكن الكلام ده ما تصدقوش يا استاذ " جلال " بس التسجيلات وشرائط الفيديو اللي لقيناها في البيت عنده تثبت لك كل حاجه  

جلال : وانت بقى قلت لي اسمك ايه

- انا اسمي مصطفى محمود ابراهيم . اخو خالد محمود ابراهيم

جلال : استنوني المره الجايه ده حاجه تكون احلى من كده
………………………………………

…………

اَهداء إلى اللي خلاني بحب مجال الرعب . . !
أدكتور - أحمد خالد توفيق


ليست هناك تعليقات