آخر الأخبار

قصة قصيرة رعب - اَسير الحب والقرين


قصة قصيرة رعب 
اَسير الحب والقرين 
لـ محمد نور
……………………………
"يمكن نشوف حاجات نحبها كتير قوي وكمان في حب ممكن يخلق لك الجنه وكمان في حب ممكن يخلق لك جهنم تحت رجلك"

انا اسمهان . . سني 25 سنه
هي مش حكايتي هي حكايه واحده صاحبتي
"اسمها اَية"
في اخر يوم كنت عندها في البيت كانت حالتها سيئه جدا مش قادره تتحرك ولا قادره تتكلم
بصعوبه تشاورلي على الحاجه عند المكتب
انا مش عارفه ايه هي
قمت من على الكرسي وتحركت ناحيه المكتب كل شيء عادي كل حاجه في مكانها
لفت نظري كتاب او مفكره صغيره
كان مكتوب عليه "يوميات مؤلمه"
شاورت لها قلت لها هو ده يمعنى  . . هزه راسها هزه خفيفه معناها هو ده
مسكت المفكره في يدي . فتحت اول صفحه كان مكتوب التاني " ربنا ما يكتبها على حد اللي انا شفته "
عرفت ان دي مذكرات "اَية"
حطيته في الشنطه بتاعتي وروحت البيت
انا دخلت الاوضه وقفلت على الباب فتحت صفحه تانيه في المذكره
احكي لكم اللي كان مكتوب بالضبط
. . .
انا اسمي "اَية محمد" . . سني 25 سنه
ومخطوبه لابن عمتي "ادهم"
. . .
حياتي تشقلبت واتلخبطت من ساعه ما ظهر في حياتي "احمد" زميلي في الجامعه
في يوم وجاء يعترف لي بحبه بس بالامانه ما كانش يعرف ان انا مخطوبه قلت له افكر زي اي بنت والموضوع ده ما ينفعش في التفكير لان انا بحب ابن عمتي "احمد" قاعد يبعت لي في رسائل مع زمايلي بصراحه شيلته من دماغي الموضوع ده
بس "احمد" بيحب التمرد لحد ما وجهته في يوم ما ينفعش انا مخطوبه اتكسر و زعل قوي
وانا وراجعه رايح البيت 
واحده جراتنا اسمها "الخاله نعيمه" بتحب تقرا الكف والفنجان والحاجات الغريبه دي
حبيت تقرالي الفنجان رحت قعدت معها هي طبعا معها عده القهوه "الخاله نعيمه" عملت فنجان القهوه شربت معها الفنجان القهوه بعد ما خلصت اديته لها
ايه يا خالي اللي هو مكتوب وشها جاب الوان شكلها اتغير اسمعي يا بنتي
" قدامك طريقين وكمان في شبين صلبهم من حديد اول طريق نور ساطع والشاب رافع لك الرايه وبيحبك بجنون والطريق التاني كله ظلمه وعتمه وشاب متعلق بين السماء والارض " 
هو انا مش فاهمه يا خاله . . هتفهمي مع الايام يا بنتي ولا حبيتي مساعدتي انتي عارفه طريق
ما حطيتش في دماغي " كذب المنجمون ولو صدفو "
بس من باب الفضول ويروحت على البيت ماما كانت بتحضر الاكل

وليمه كبيره بصراحه ايه ده يا ماما هو احنا عندنا ضيوف ايوه يا حبيبتي خطيبك جاي دلوقت
انا وخطيبي كنا قعدين مع بعضينا والجو كان لطيف خالص قام وهو مروح النور قطع 
وهو عند باب الشقه النور جه انا ساكنه في عماره في الدور السابع سلمت على "ادهم" وماش
ركب الاسانسير وخلاص نازل بعدها بربع ساعه
سمعنا صراخ من سكان العماره في الدور التالت
شفنة الاسانسير مفتوح "وادهم ميت"
مكتوب على حيطة من حيطان الاسانسير 
" انتي لي انا فقط " بدم متجلط
انا شفت المنظر اغمى علي
بافتح عيني ومش حاسه باي حاجه
نائميه على السرير بتاعي
وعند طرف السرير شفت واحد نسخه من "احمد" بس الفرق اللي بينيو وبين "احمد" ده نحيف وطويل زياده حبتين وعينيو حمراء 
مش قادره اتكلم ولا عارفه احرك رجلي ولا عارفه احرك يدي بصعوبه قلتله انت "احمد"
قعد يضحك ضحكه مخيفه جدا توقف عن الضحك وابتسم ابتسامه سخيفه ومخيفه جدا 
لا مش "احمد" " انا العاشق والتمرد على كل شيء "
انت ليه بتعمل كده يا "احمد" 
قلتك لك انا مش "احمد"
قاعد يصرخ ويصرخ ويصرخ
الحمد لله الحمد لله صحيت من النوم ماما كانت جنبي
ما لك يا حبيبتي في ايه ليه بتصوتي كده
احكي لي يا حبيبتي شفت ايه .. حكيت لها الحلم
ابتسمت ابتسامه اللي انا مش متعوده عليها اصلا

بقى شكلها يتغير نفس الشكل اللي انا شفته في الحلم
ماسكني من رقبتي او ماسكني من رقبتي وقعد يخنق في يخنق يخنق صحيت من النوم للمره التانيه
كنت سامعه ماما وعمتي بيبكو دخلو على الاتنين الاوضه البقاء لله يا حبيبتي ابن عمتك مات كل اللي جه في ببالي "الخاله نعيمه"
نزلت من البيت زي المجنونه اخبط على بابها واحده من وراء بتقول لي مش موجوده راحت المولد النهارده طب هترجع امتى يا خال ما تعرفيش يومين تلاته كده يعني رجعت على البيت وانا تعبانه جدا الكلام اللي قالتهولي "الخاله نعيمه" ليه علاقه بلي حصل "لادهم" ولا لا فتح باب الحمام دخلت عشان اغسل وشي
لسه بقفل الباب ورايا لقيت باب بيترزع رزع
بغسل وشي على الحوض حسيت بيد بتلمس ظهري
يد نزلت لحد رجلي تحت رفعت راسي ببص في المرايا المرايا كلها غرقانه دم اتخضيت اترميت على الستاره بتاعه الحمام

النور قطع وجه قطع مره تانيه وجه شفت الشخص اللي هو هو اللي انا شفته في الحلم قرب مني وانا مش قادره اتكلم يقرب وانا مش قادره اتكلم ولا حتى اصرخ 
وما ينفعش اقرا قران في الحمام اغمى عليا
ماما بتقول لي انتي شغاله تصرخي في الحمام
ماما انا مش عارفه اي حاجه دلوقتي انا كل اللي عايزاه "الخاله نعيمه" دي ست مش كويسه انتي عايزاها ليه باب شقتنا كان بيخبط عمتي راحت فتحت ايوه مين حضرتك ممكن اشوف "اَية" بس "اَية" تعبانه دلوقت بس هي لو شافتني هتفرح 
بصراحه ارتحت لما شفتها 
سمعت ان انتي بتسالي عني
انا عايز احكي ليكي حاجه
بس ما ينفعش حد يكون معنا في الاوضه
عمتي ومامتي طلعوا بره
يلا احكيلي بس واحده واحده 
حكيت لها كل حاجه من ساعه ما شربت فنجان القهوه معها 
قالتلي انتي معك رقم تليفون "احمد" او صوره ليه
بس ليه يعني
لان الكلام اللي انتي بتقوليه ده خطير جدا
اللي بيحصل معكي حاجه اسمها المس
ده القرين . . انا مش فاهمة اي حاجه 
ثواني كده . . غمضت عينيها بتهمس بكلام غريب
كل اللي فاكره من الكلام "الخدام والجان والارض"
فتحت عينيها وفاتحة بقها على الاخر ب كانت عينيها بيضاء تماما مخيفه جدا
فجاه عينيها تقلب التاني وبقيت عاديه خالص
شفت ايه يا خاله
ياتنزلي معه تحت الارض او تموتي
انا طبعا انهارت من العياط
قالت لي اهدي اهدي ان شاء الله في حل
هاتي صورته وغمضي عينيك
قعدتة تقول شويه كلمات . . فتح عينيك
جابت فنجان القهوه وقلبتو على الصوره
قعدت تهمس بشوية كلمات انا مش فاهماها ومش هعرف اقولها وقالت الثلاث كلمات اللي قلتهم في المرة الاولي  "الخدام والجان والارض"
عيني بتقفل بالتدريج
انا فين انا فين يا خاله انا في الحمام
النور بينور ويطفى
والشخص اللي شبه "احمد" في وشي
وعمال بيضحك بطريقه مخيفه ويضحك بيضحك 
وانا مرعوبه
قولتلو انت مين انت مين وعايز مني ايه
ابتسم وقال لي "انا التمرد انا العاشق وانا المنتقم"
مره واحده قاعد يصرخ يصرخ يصرخ

وسمعة صوت "الخاله نعيمه" جاي من بعيد
كانت بتكرر الكلام نفسه هو هو
"الخدام والجان والارض وتركها بسلام" 
"الخدام والجان والارض وتركها بسلام"
"الخدام والجان والارض وتركها بسلام"
هو شغال يصرخ ويصرخ
دخانة سوداء كتيره مش عارفة جايه منين ملت الحمام كله
فوقعت من طولي
فوقت وكنت على سريري بس مش حاسه بايدي ورجلي
"الخاله نعيمه" قاعده جنبي وبتقول لي خلصنا منه يا بنتي خلصنا منه 
وكمان مش قادره اتكلم
.. .. ..
"دي حكايه اَية"

ليست هناك تعليقات